دبیر خانه کار وفناوری ارس جلفا
بانظرات خود ما را یاری کنید
 
 
تبلیغات
بسم الله الرحمن الرحیم

شرکت آذر آرام ارس

شرکت آذرآرام ارس

مجری طرح های برقی شامل ،سیم کشی انواع ساختمان های مسکونی ،اداری، تجاری ،صنعتی ،

 

تلفن تماس 09144924808

در محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس - جلفا

آخرین ارسال های تالار گفتمان
هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
13 اردیبهشت 1390 23:10 :: نویسنده : herfearas

ژله رويال ماده ي است که به وسيله يک جفت غده مغزي زنبوران کارگر پرستار در سنين 3 تا 12 روزگي ترشح و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر و نوزادان زنبور کارگر در مراحل اوليه رشد لارو به مدت سه روز قرار مي گيرد. ژله رويال هميشه به طور مستقيم به ملکه يا لارو کارگر داده شده و در کندو ذخيره نمي شود. تنها زمان ممکن براي برداشت ژله رويال زمان پرورش ملکه در مقطع بچه دهي کلني مي باشد. آنچه ملکه را از زنبوران کارگر متمايز مي سازد نحوه تغذيه در طول مراحل ليسه اي ( شفيره اي) است. در واقع تمامي تخم هاي ماده مي توانند به يک زنبور ملکه تبديل شوند اما اين تنها زماني ممکن است که طي تمامي مراحل تکامل، شفيره ها همچون يک زنبور ملکه مورد مراقبت قرار گيرند و از ژله رويال تغذيه شوند. پرورش ملکه که توسط مکانيسم هاي پيچيده اي در درون کندو تنظيم مي شود، يک سري کنش و واکنش هاي هورموني و شيميايي در شفيره  جوان به وجود مي آورد که موجب تبديل شفيره به زنبور ملکه مي شود. يک زنبور ملکه از خيلي جهات با يک زنبور کارگر متفاوت است:

1) از جهت ساختاري (زيست شناختي):

زنبور ملکه داري اندام تناسلي است در حالي که زنبورهاي کارگر متناسب با کارشان داري اندام هايي همچون کيسه هاي ويژه جمع آوري گرده، آرواره هاي زيرين قوي تر، غدد غذايي نوزادان و غدد موم سازي هستند.

2) از جهت دوره تکامل:

به طور متوسط يک زنبور ملکه مرحله شفيره گي را طي 16 روز طي مي کند، در حاليکه زنبوران کارگر اين مرحله را طي 21 روز طي مي کنند.

3) از جهت دوران حيات:

برخلاف زنبور کارگر که تنها 45 تا 60 روز زنده است، زنبور ملکه تا 5 سال عمر مي کند.

4) از جهت رفتاري:

ملکه روزانه مي تواند تا بيش از 200 تخم بگذارد، و با متساعد کردن بوي خود در فضاي کندو ضمن عقيم کردن زنبوران کارگر، نظم پيچيده ي را در کندو ايجاد مي کند. زنبور ملکه داراي اندامي به مراتب درشت تر ئ از نظر زيبایي، متناسب تر و شکيل تر است.

... و تمامي ا ين ويژگي ها که زنبور ملکه را از زنبور کارگر متمایز مي سازد به دليل مصرف ژله رويال در دوران شفيره گي است.




لینک ثابت

موضوع مطلب : دامپروری - دامپروری

13 اردیبهشت 1390 22:54 :: نویسنده : herfearas

- فلزات پس از استخراج طی مراحلی به صورت  نیم ساخته   در می آیند.

  

2- اتصالات به دو دسته تقسیم می شوند آنها را فقط نام ببرید؟

اتصال جدا شدنی – اتصال جدانشدنی

 

3- منظور از اتصال جدا شدنی چیست؟

در این نوع اتصالات , قطعات را به آسانی می توان از هم جدا کرد. از این رو به آن اتصال موقت نیز می گویند.

 

4- مهم ترین وسیله برای اتصال موقت,   پیچ و مهره است.

 

5- منظور از اتصال جدا نشدنی چیست؟

در این , قطعات پس از اتصال به راحتی از یک دیگر جدا نمی شوند. از این رو به آن اتصال دائم گفته می شود.

 

6- مهم ترین روش اتصال دائم  جوش کاری  و لحیم کاری است.

 

7- لحیم کاری را تعریف کنید؟

اتصال دو فلز نازک به یک دیگر , به وسیله ی سیم لحیم را لحیم کاری می گویند.

 

8- جنس سیم لحیم از چیست؟

قلع و سرب

 

9- هویه چیست؟

 برای گرم کردن محل لحیم کاری از وسیله ای به نام هویه استفاده می شود.

 

10- انواع هویه را نام ببرید؟

هویه ی دستی , هویه برقی

 

11- برای داغ کردن هویه ی دستی از چراغ کوره ای و برای داغ کردن هویه ی برقی از انرژی الکتریکی استفاده می شود.

 

12- روغن لحیم چیست؟

برای تمیز کردن محل لحیم کاری از روغن لحیم استفاده می شود.

 

13- روغن لحیم چگونه باعث تمیز شدن سطح کار می شود؟

هنگامی که روغن لحیم را به محل لحیم کاری آغشته می کنید ,در اثر حرارت هویه ذوب شده و اکسید فلز را در خود حل می کند و سطح کار را تمیز می نماید.

 

14- سیم لحیم چیست؟

سیم لحیم از جنس قلع و سرب است که با درصد های مختلف با هم ترکیب شده اند.

 

15- مراحل لحیم کاری را بصورت خلاصه بنویسید؟

1- انتخاب سیم لحیم مناسب با جنس کار 2- تمیز کردن سطح کار3- آغشته کردن به روغن لحیم 4- گرم کردن محل کار 5-  لحیم اندود کردن و انجام عمل لحیم کاری

 

16- چهار مورد از نکات ایمنی درمورد لحیم کاری را بنویسید؟

1- پرهیز از شوخی کردن 2- دقت کنید که سیم هویه ی برقی سالم و بدون عیب باشد. 3- هویه ی داغ را در جایی که احتمال آتش سوزی است قرار ندهید.4- برای نگه داشتن قطعه ی کار از ا نبردست و یا دمباریک استفاده کنید.

 

17- چرا نباید نوک هویه ی داغ را در داخل روغن لحیم فرو برد؟

زیرا گازهایی متصاعد می شوند که سمی هستند.

 

18- برای جوش کاری از دستگاه هایی به نام  ترانس یا دینام استفاده می شود.

 

19-چگونه دو قطعه به هم جوش می خورند؟

ترانس الکترود و محل اتصال را ذوب کرده و دو قطعه به هم جوش می خورند.

 

20- نگاه کردن به شعله ی جوشکاری بدون استفاده از  ماسک یا عینک مخصوص برای چشم مضر است.

21- ترانس ها با برق جریان متناوب و دینام ها با برق جریان مستقیم کار می کنند.

 

بقیه در ادامه مطلب..................




ادامه مطلب

موضوع مطلب : بانک سوالات حرفه وفن - بانک سوالات حرفه وفن

13 اردیبهشت 1390 22:26 :: نویسنده : herfearas

 


img/daneshnameh_up/b/b5/image019.jpg

مراحل تولید آهن در کوره

از بالای کوره بلند ، کانه یا کانی آهن ، کک و سنگ آهک را که "گداز آور" یا "بار کوره" نیز می‌نامند، وارد می‌کنند و از پایین کوره نیز جریان شدیدی از هوای گرم می‌دهند. این هوای گرم گاهی با اکسیژن تقویت می‌شود. هوای ورودی با کک یا همان کربن ، ترکیب شده ، به کربن منوکسید کاهیده می‌شود و مقدار قابل ملاحظه‌ای گرما آزاد می‌کند. در این مرحله دمای کوره بالاترین مقدار یعنی حدود 1500ċ را دارد.




بار کوره که در حال نزول است به تدریج گرم می‌شود. نخست رطوبت آن گرفته و سپس کانی آهن بطور جزئی توسط کربن منوکسید کاهیده می‌شود. در قسمت داغتر کوره ، کاهش کانی آهن به آهن فلزی ، تکمیل می‌شود و سنگ آهک نیز CO2 از دست می‌دهد و با ناخالصیهای موجود در کانی آهن (که بطور عمده سیلیسیم دی‌اکسید است) ترکیب شده ، سرباره مذاب تولید می‌شود. آهن مذاب و سرباره مذاب با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند و در ته کوره دو لایه جداگانه تشکیل می‌شوند.


واکنشهای این مراحل عبارتند از:




در ناحیه پایینتری از کوره که داغتر است به کاهیده می شود:



در داغترین ناحیه کاهش به آهن فلزی صورت می گیرد:


نقش سرباره

لازم به ذکر است که سرباره مذاب عمدتا کلسیم سیلیکات است و بوسیله اثر نمایی گدازآور بر روی هرزه سنگ تولید می‌شود. این سرباره بر روی آهن مذاب شناور است و به این ترتیب فلز را از اکسید شدن بوسیله هوای ورودی حفظ می‌کند.

نقش مقدار زیاد کک در کوره

واکنشهای کاهش اکسیدهای آهن برگشت پذیرند و کاهش کامل فقط وقتی صورت می‌گیرد که دی‌اکسید کربن حاصل را از بین ببریم. این کار توسط کاهش آن با مقدار زیاد کک صورت می‌گیرد.


گاز خروجی از بالای کوره

گازی که از بالای کوره خارج می‌شود، بطور عمده از منواکسید کربن و نیتروژن موجود در هوای دمیده شده ، تشکیل می‌شود. این مخلوط گازی داغ را با هوا ترکیب می‌کنند تا منواکسید کربن آن بسوزد و محصولات این احتراق را که گرمای بیشتری دارد از درون دستگاه تبادل گرما عبور می‌دهند و به کمک آن هوای ورودی را گرم می‌کنند.

جایگزین هوا در بعضی از کوره‌ها

در بعضی کوره‌ها به جای هوا از اکسیژن نسبتا خالص استفاده می‌کنند. در این مورد ، ابعاد کوره کوچکتر و دمای آن قدری زیادتر است و مونواکسید کربن حاصل نسبت به مخلوط نیتروژن و مونواکسید کربن ، سوخت بهتری است.
 ادامه مطلب در مورد سرب............



ادامه مطلب

موضوع مطلب : بدون موضوع - بدون موضوع

10 اردیبهشت 1390 09:23 :: نویسنده : herfearas

ماشین های برون سوز( ماشین بخار ) :

درداخل کوره مواد سوختنی مانند ذغال سنگ را می سوزانند تا حرارت تولید شود و آب داخل دیگ را به بخار تبدیل کند. بخارتولیدی توسط لوله ای وارد سیلندرشده و باعث حرکت پیستون می شود و ازطریق بازو باعث حرکت چرخ لنگر می شود که کار آن ذخیره نمودن انرژی و یکنواخت کردن حرکت محور ماشین و درنهایت تولید نیرو می شود.

ماشین های درون سوز :

ماشین های که درآنها انرژی حرارتی ماده سوختنی ، درداخل سیلندربه پیستون منتقل می شود. به بیان دیگر ماده سوختنی را در داخل سیلندرمشتعل نموده و ازانرژی انفجاری ایجاد شده برای به حرکت درآوردن پیستون استفاده می کنند.

انواع موتورهای درون سوز :

الف ) موتورهای انفجاری : مخلوط سوخت وهوا متراکم می شود. سوخت وهوا با جرقه ی شمع منفجر می گردد. ( موتورهای بنزین سوز)

ب ) موتورهای احتراقی : هوا دراثرتراکم گرم می شود. سوخت با فشار درهوای گرم و متراکم تزریق می گردد و سرانجام محترق می شود.

به ادامه مطلب..............




ادامه مطلب

موضوع مطلب : مکانیک - مکانیک

4 اردیبهشت 1390 00:00 :: نویسنده : herfearas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به ادامه مطلب مراجعه شود.............




ادامه مطلب

موضوع مطلب : چوب - چوب

3 اردیبهشت 1390 23:53 :: نویسنده : herfearas

- مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک:

جنگل به کمک شاخ و برگ درختان از سرعت باد می‌کاهد و با ریشه گیاهان، خاک را حفظ می‌کند و مانع ایجاد فرسایش می‌شود. به علت آرام بودن هوای داخل جنگل، تبخیر بسیار ناچیز بوده و خطر خشک شدن خاک که از شرایط مهم آغاز فرسایش است، از بین می‌رود.

- تفرجگاه انسانها:

. توسعه فضای سبز شهری در جهت کاهش آلودگی‌های شیمیایی هوای شهرها در کنار عواملی همچون ایجاد منابع گذران اوقات فراغت برای شهروندان ازجمله ضروریات زندگی شهرنشینی می‌باشد. فضای سبز عامل مهمی در جلوگیری از آلودگی‌های مختلف نظیر آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی، تقلیل دما، افزایش رطوبت نسبی و جذب گرد و غبار می‌شود. و یکی از مهمترین اثرات فضای سبز درون شهرها باعث شده تا زندگی کردن در جامعه شهری و صنعتی‌شده را برای انسان قابل تحمل کن.....

به ادامه مطلب...............




ادامه مطلب

موضوع مطلب : کشاورزی - کشاورزی

3 اردیبهشت 1390 23:16 :: نویسنده : herfearas

نانو نقره چیست ؟

نانو نقره از هزاران سال قبل به عنوان ماده ضد میکروبی شناخته شده است. در زمان های گذشته نقره را به صورت گرد ریز آسیاب می کردند و در آب می ریختند تا از ایجاد عفونت و سایر بیماری ها جلوگیری نمایند. اما امروزه با استفاده از فناوری نانو و به کمک روش های ویژه و بسیار پیشرفته ، نقره را به ابعاد بسیار ریز ، در حد نانو متر در می آورند. نانو متر یکی از ریز ترین واحد های طول است که بشر امروزه به کمک میکروسکوپ های پیشرفته قادر به اندازه گیری و مشاهده آن است. یک ذره نقره یک نانو متری حدود 80000 برابر کوچکتر از قطر موی انسان است . با ریز شدن مواد ، سطح تماس آنها با محیط و در نتیجه فعالیت آنها افزایش می یابد . به همین علت ، نانو نقره در مقادیر بسیار اندک در حدPPM  فعالیت ضد میکروبی بسیار مناسبی از خود نشان می دهد.به تازگی نشان داده شده است که علاوه بر باکتری ها و قارچ ها ، نانو نقره توانایی از بین بردن ویروس های خطرناکی همچون HIV  ( عامل بیماری ایدز) و هپاتیت B  را دارد.

دانشمندان مكانيسم هاي متفاوتي را براي تبيين اثرگذاري نقره بر ميكروبها يافته اند. به دليل همين تعدد مكانيسم ها است كه ميكروبها نميتوانند نسبت به نقره سازگار شوند و يا مقاومت پيدا كنند.امروزه به مدد فناوري نانو ساخت ذرات نقره در ابعاد نانو ميسر گشته است  ذرات نانو نقره به ما اين امكان را ميدهند كه با كمترين غلظت خاصيت ضد ميكروبي بسيار قوي را از فلز نقره شاهد باشيم.در ميان مكانيسم هاي متعددي كه از فلز نانو نقره شناخته شده است ، دو مكانيسم بصورت بارز در نظر گرفته مي شود كه به شرح زير است.

مكانيسم يوني:

در اين مكانيسم ذرات نانو نقره فلزي به مرور زمان يون هاي Ag+ را از خود ساطع ميكنند. اين يونها طي واكنش جانشيني باندهاي  HS- را در جداره ميكرو ارگانيسم  به باندهاي AgS- تبديل مي كنند كه نتيجه اين واكنش تاتوره شدن و تلف شدن ميكرو ارگانيسم است.

محصولات ساخته شده از نانو نقره

1-       کلوئید

2-       کامپوزیت

3-       محصولات پوششی

4-       منسوجات

5-       پلیمر

6-       جوراب و اسپری

7-       سیستم های تصفیه آب

8-       محلول های کشاورزی

9-       محلول های دامپزشکی

10-   مبارزه با سرطان

منبع:سایت رسانه های دیجیتال





لینک ثابت

موضوع مطلب : بدون موضوع - بدون موضوع

3 اردیبهشت 1390 23:13 :: نویسنده : herfearas

 



 

سوالات امتحانی حرفه وفن اول راهنمایی 
 
 ۱
 
 
 
 
 
 ۲
 
 
 
 
 
۳
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 جاهای خالی را با عبارات مناسب تکمیل نمایید.
 - برق منتقل شده پس از  ......... بوسیله تیرهای برق یا ............. بین مراکز مصرف توزیع میشود.
 - در کارخانه ذوب آهن ، سنگ آهن ، ........... و کک را داخل کوره بلند می ریزند.
 - آلومینیم در صنعت به صورت ........ بکار می رود تاازخواص و استحکام لازم برخوردار شود.
 
 

 گزینه صحیح را انتخاب کنید.
 
- وقتی گفته میشود: «وسیله ای که می خواهیم بسازیم چه ویژگیهایی بایدداشته باشد؟» کدام مرحله فناوری را بیان میکند؟
   الف:طراحی                   ب: نیاز                        ج: مواد وابزار                د: فرآیند
 - « فیبر»از ذرات فشرده شده چوب وچسب ساخته میشود.   صО               غ О
 -بازیافت یکی ازمناسب ترین روش دفع بهداشتی زباله هاست. .   ص  О    غО
 
 

به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید. 
  4- عاملی که موجب تبدیل زمینهای کشاورزی به جاده و کارخانه میشود ؟5/.
5 - دانش آموزی که ناخن هایش را با دندان می جود ازکدامیک ازابعاد سلامت دارای مشکل است؟/5.
 6- برای علامت زدن محل سوراخکاری درورق های فلزی از چه وسیله ای استفاده می شود؟5/.
 7- یک وسیله حفاظتی که از عبور جریان غیرمجازجریان برق در مدار جلوگیری میکند؟5/.
8-شمای فنی جعبه تقسیم را رسم کنید.
 
 
 

چه عواملی باعث پیشرفت وتکامل محصولات فناوری شده است؟
 
 ارتباط بین اجزای یک سیستم چگونه است؟
 چه عاملی باعث ایجاد جریان الکتریکی در یک سیم برق می شود؟
 چرا دینام دوچرخه میتواند معرف یک مولد الکتریکی باشد؟
 زباله ها چگونه موجب آلودگی آب وخاک می شود؟
 از راههای پیشگیری از نابودی محیط زیست سه مورد بنویسید؟
 مادر مریم برای دفع حشرات و جوندگان موذی از محل زندگیشان همیشه از سموم شیمیایی استفاده می کند. شمادوروش ساده برای دفع حشرات به او پیشنهاد کنید که خطر کمتری داشته باشد؟
 
 دانش آموزی از معلم حرفه وفن پرسید: آیا بیماری بدون علت به وجود می آید؟ معلم پا سخ داد: نه خیرعلت برخی بیماریها گاهی مربوط به اثرات محیط زیست و .به نظر شما معلم در ادمه چه علتهای دیگری  را ارائه کرده است؟
 
 علی در کارگاه مدرسه مشغول بریدن یک قطعه چوبی بود که به هنگام پایان برشکاری ناگهان چوب پرت شد  علی کدام نکته ایمنی را رعایت نکرده است ؟
 
 
 
 
 ۱
 
 
 
 
 
۷۵/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



لینک ثابت

موضوع مطلب : بدون موضوع - بدون موضوع

3 اردیبهشت 1390 23:10 :: نویسنده : herfearas

نقش رادیاتور در پروسه انتقال حرارت موتور

 

 


بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند .
سیستم خنک­کاری به­منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای صورت پذیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود.
دماهای بالاتر باعث کاهش ضخامت فیلم روغن می­شود و خواص روغن به­شدت افت می‌کند که این مسئله موجب افزایش استهلاک قطعات و ازدیاد دمای آنها خواهد شد.
در موتورهای احتراق داخلی مقدار محدودی از انرژی سوخت برای قوای محرکه موتور استفاده می‌شود. تقریبا حدود ۲۸ درصد انرژی سوخت به کار مفید تبدیل می‌شود. ۳۰ درصد به­واسطه خنک­کاری، ۳۲ درصد به­وسیله خروج گازهای داغ و ۱۰ درصد باقیمانده توسط اصطکاک و عوامل دیگر به­هدر می‌رود. میزان حقیقی و دقیق انرژی تدیل­شده به کار مفید در پروسه احتراق موتور به مشخصه‌های فیزیکی اجزای موتور بستگی دارد.
همان‌طور که گفته شد، دما در طول احتراق در سیلندر موتورهای درون­سوز به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. این دما بیش از نقطه ذوب مواد مورد استفاده در ساختار موتور است بنابراین با بالارفتن دما به موتور خسارت وارد می‌شود و باید دمای کار موتور در محدوده­ای خاص حفظ شود. در یک نمونه سیستم خنک­کاری آبی موتور این دما در محدوده ۹۵-۷۵ قرار دارد که برای خنک­کاری هوایی این میزان کمی بیشتر است.
خنک­کاری در موتور دو علت دارد:
1- نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
2- نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به­طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.
نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک­کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک­کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک­کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.
­هنگام راه­اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به­سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ­بهره­برداری می‌رسد باید سیستم خنک­کاری فعالیتش را آغاز کند.
ن سیستم خنک­کاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. با درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی­الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.
البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می­شود و فشار داخل رادیاتور به­شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.
جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می­کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می­رود و موجب کاهش قدرت­ خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.
برای درک نیاز موتور به سیستم خنک­کاری، اثرات افزایش یا کاهش دمای کارکرد موتور در ذیل آمده است:
● اثرات افزایش دمای کارکرد موتور
▪ بهره­برداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنک­کاری باعث اکسیداسیون روغن روغنکاری می‌شود. در این شرایط ممکن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شکل گیرد؛ به­طوری که رینگ پیستون نتواند کار خود را انجام دهد؛ ضمن این که خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملکرد آن می‌شود. به همین ترتیب اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود.
▪ اگر دمای کارکـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میل­لنگ که در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند که این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز می­شود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها به­بار می­آورد.
▪ سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممکن است آن­قدر گرم شود که جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیش­رس نامیده می‌شود که اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند.
▪ اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن کاسته می‌شود؛ به­خصوص در موتورهای بنزینی.
▪ با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطکاک مکانیکی افزایش می­یابد و از قدرت خروجی موتور می‌کاهد.
● اثرات کاهش دمای کارکرد موتور
1- افزایش خنک‌کاری باعث کاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود که موجب رقیق شدن روغن می‌گردد.
2- تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود.
1- به طور کلی خنک­کاری بیش از حد باعث کاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و کاهش طول عمر قطعات موتور می­شود.
● ملاحظات طراحی رادیاتور
طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه­ای که وسیله ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنک­کنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به­خصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به­عمل می‌آید.
به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پره­دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.
● رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا
رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنک­کننده موتور که حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیک با هوا نگه می­دارد تا انتقال حرارت از آب به هوا به­خوبی و به­سـرعت امکـان­پذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیله­ای است که برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا به­کار می‌رود؛ به طوری که حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود.
اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبکه) رادیاتور تشکیل شده که خود شبکه از لوله‌ها و پره‌ها به­وجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یک گلویی که به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است.
سیال خنک­کننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌کند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور که در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور می­شود و پس از خنک شدن به مخزن خروجی جریان می­یابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیکل خود را ادامه می‌دهد.
انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است که آب گرم در طول مسیر حرکت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می­کند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل می­شود و سپس گرمای انتقال­یافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود.

پرویز کلهر - کارشناس مهندسی و کنترل کیفیت شرکت رادیاتور ایران

منبع :
ماهنامه اندیشه گستر سایپا
 




لینک ثابت

موضوع مطلب : مکانیک - مکانیک

بارم بندي آزمون كتاب درسي : آموزش حرفه و فن سوم راهنمايي چاپ 90

 

رديف

واحد و عناوين

نوبت دوم ( خرداد )

نوبت شهريور

1

واحد 1 : فناوري و سيستم

5/.

75/.

2

واحد 2 : كار با برق

75/.

75/.

3

واحد 3 : بهداشت

75/.

75/.

4

واحد 4 : كار با چوب

5/.

75/.

5

واحد 5 : آشنايي با خودرو و تعمير و نگهداري شير آلات در منزل

1

1

6

واحد 6 : ساختمان سازي و راه

75/.

75/.

7

واحد 7 : خوراك و پوشاك

1.25

1.25

8

واحد 8 : كشاورزي (باغباني – دامپروري –صنايع )

2.5

2

 

مجموع

8

8

 

 

بارم بندي آزمون كتاب درسي : آموزش حرفه و فن دوم راهنمايي چاپ 90

 

رديف

واحد و عناوين

نوبت دوم ( خرداد )

نوبت شهريور

1

واحد 1 : فناوري و سيستم

5/.

5/.

2

واحد 2 : كار با برق

1

1

3

واحد 3 : بهداشت

75/.

75/.

4

واحد 4 : كار با چوب

5/.

5/.

5

واحد 5 : كار با فلز

5/.

5/.

6

واحد 6 : ساختمان سازي

1

1.25

7

واحد 7 : خوراك و پوشاك

1

1

8

واحد 8 : كشاورزي (باغباني – دامپروري –صنايع )

2.75

2.5

 

مجموع

8

8

 

 

بارم بندي آزمون كتاب درسي : آموزش حرفه و فن اول راهنمايي چاپ 90

 

رديف

واحد و عناوين

نوبت دوم ( خرداد )

نوبت شهريور

1

واحد 1 : فناوري و سيستم

5/.

5/.

2

واحد 2 : كار با برق

75/.

75/.

3

واحد 3 : بهداشت

75/.

75/.

4

واحد 4 : كار با چوب

5/.

5/.

5

واحد 5 : كار با فلز

5/.

5/.

6

واحد 6 : ساختمان سازي

1

1

7

واحد 7 : خوراك و پوشاك

1.5

1.5

8

واحد 8 : كشاورزي و دامپروري

2.5

2.5

 

مجموع

8

8

 

 

سرگروه حرفه وفن - خیری

 

 




لینک ثابت

موضوع مطلب : بدون موضوع - بدون موضوع



صفحه ی بعدی (/11/) ... | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ... صفحه ی قبلی (0)
نمایش صفحه ی 10 از 16   |   10 نمایش در هر صفحه
دبیرخانه حرفه وفن

 

سلام بنده دبیر و سرگروه درس حرفه و فن شهرستان جلفا استان آذربایجان شرقی هستم  این وبلاگ را برای گسترش یادگیری درس حرفه و فن برای دانش آموزان گرد هم می  آورم ما را در این راه یاری کنید جهت ارتباط با اینجانب در قسمت نظرات نظر  دهید

با تشکر

کار و فناوری


سلام بنده دبیر و سرگروه درس کار و فناوری شهرستان جلفا استان آذربایجان شرقی هستم  این وبلاگ را برای گسترش یادگیری درس حرفه و فن برای دانش آموزان گرد هم می  آورم ما را در این راه یاری کنید جهت ارتباط با اینجانب در قسمت نظرات نظر  دهید

با تشکر

مدیران سایت
مدیر کل سایت
herfearas - ارسال : 160
منوی کاربری
نام کاربری : 
کلمه عبور : 
  
جستجو در سایت